Wat is het belangrijkste dat nu moet gebeuren? Als je veel ballen in de lucht hebt te houden, kan het soms lastig zijn om de bomen door het bos te zien. Door taken op papier te zetten, creëer je al rust in je hoofd. Echter, hoe zorg je ervoor dat je doet wat de meeste prioriteit heeft? Zo doe je dat.
Prioriteiten stellen
Ik kan me voorstellen dat jouw takenlijstje niet bestaat uit slechts een ding. Het is waarschijnlijker dat er meerdere dingen op staan, klein en groot. Echter kun je niet meerdere taken tegelijkertijd uitvoeren. Hoe graag je het ook zou willen, zo is ons brein gewoon niet aangelegd. Dus is het zaak om je te focussen op een taak per keer. En dus een keuze te maken in wat je (eerst) wilt doen. Oftewel: prioriteiten stellen.
Prioriteit aangeven in je journal
Maar, hoe doe je dat: een prioriteit aangeven? Uiteraard kun je hem als enige opschrijven bij een bepaalde dag bijvoorbeeld, maar de kans is groot dat je meer te doen hebt. Dan kan het handig zijn om dit op een andere manier aan te geven. In een apart vakje, zoals je ook wel in planners ziet, bijvoorbeeld. Als je echt volgens de bullet journal methode werkt, zet je alles door elkaar. Dus is het handig om een andere manier te bedenken. Bijvoorbeeld door een kleurtje te gebruiken, zoals op de eerste foto. Of door cijfers voor de taken te zetten, zoals op de tweede foto.
Ook leren hoe je rust in je hoofd krijgt door te journalen? Download mijn gratis stappenplan.
Reacties